Mika Skarp

Mika Skarp priorisoi 4G/LTE-kaistaa striimaajia varten. Hän on CloudStreet OY:n toimitusjohtaja, joka näkee striimauksen yleistymisessä vallankumouksellisia piirteitä.

Kuka on Mika Skarp?

Mika Skarp toimii Nokialta ponnahtaneen CloudStreet OY:n toimitusjohtajana. Hän on erikoistunut viemään tietoverkkoa paikkoihin joihin sitä on vaikea saada, ja hyödyntämään verkon kapasiteettia mahdollisimman järkevästi.

- Meillä on tavoitteena muuttaa mobiiliverkkojen käyttötapa sellaiseksi että niistä myydään kapasiteettiä. TV-tuotannot ovat meille ensimmäinen use-case.

Videota Mika lähestyy enemmänkin dataliikenteen näkökulmasta.

- Video on siinä mielessä mielenkiintoinen että siinä käytetään mobiiliverkon uplinkkiä, joka on nyt aika käyttämätön eli jengi lähettää urlin ja saa videostriimiä. Aikoinaan kun puhelinverkot on luotu niin liikennettä meni yhtä paljon kumpaankin suuntaan.

Tämä on totta. Laajakaistaliittymätkin myydään yleensä pienemmällä ulospäin menevällä kaistalla. Striimaajat tarvitsevat ison letkun myös toiseen suuntaan. Sama juttu pätee langattomasti.

- Uskomme että voimme myydä up-linkkiä ja siten saada mobiilioperaattoreille uutta kassavirtaa. Minä ymmärrän videoista yhtä paljon kuin sika satelliiteista.

Mikä saa sinut innostumaan ja tekemään tätä hommaa?

- Halu muuttaa maailmaa ja luoda jotakin uutta. Mä tykkään touhuta uusien liiketoimintamallien kanssa ja katsoa kuinka pitkälle teknologian rajoja voidaan venyttää.

Mika kertoo, että hänellä on paljon tuttuja maailmalla. Työtä tehdään Suomessa, Saksassa, Intiassa ja USAssa. Start-up ihmiset eri puolilla maailmaa ovat aika samanlaisia.

- Meillä on hyvä ja laaja tiimi eli yksin ei tarvitse olla.

Millaista ennakkomarkkinointia olette tehneet?

- Me ollaan tavattu eri firmoja face-to-face ja kerrottu mitä on tapahtumassa. Mä olen myös puffannut meidän juttua blogissa ja noggissa eli video blogissa, joka on YouTube Livessä.

Millaisena näet livevideoinnin tulevaisuuden?

Tulevaisuuden Mika näkee vallankumoksellisena. Hän on povannut TV:n kuolemaa ja täysin uudenlaisia tapoja mainostaa videokuvan yhteydessä.

- On tapahtumassa samanlainen vallankumous TV:ssä kuin mitä sanomalehdille tapahtui noin vuonna 2000. Mahdollisuudet ovat rajattomat ja uudet toimijat valtaavat markkinat.

Onko jo tullut jotain mokia?

Mika toistaa myös monesti striimauspiireissä kuullun totuuden: mokaamalla oppii.

- Tämä on todella learning-by-doing, kun ei tätä kukaan ole aikaisemmin tehnyt. Prosessi on vielä kesken.

Mitä olet oppinut?

- Paljon eri kuvanlaaduista, enkoodereista, bitratesta, key framesta jne. Huikean hauskaa on ollut. Noggaaminen ei ole helppoa mutta senkin voi oppia

Lisää juttuja Mikasta…

Toni Nummela

Web designer, Blogger, Tech geek, IT manager

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle PlusYouTube