Kuinka esiintyä kahdelle yleisölle samaan aikaan? – Viisi vinkkiä

Kuva CC by NEXT Berlin / Apple / Remix by Toni Nummela

Kuva CC by NEXT Berlin / Apple / Remix by Toni Nummela

Tämä on Antti Mustakallion vierasbloggaus. Hän on puhetaidon ja retoriikan kouluttaja ja pohtii vaikuttavan esiintymisen saloja blogissaan Sanahaltuun.fi.

Striimauksen yleistyttyä tapahtumassa kuin tapahtumassa on nykyään videokamera. Esiintyjille tämä on tuonut uuden haasteen. Enää ei olekaan yhtä paikan päälle saapunutta yleisöä vaan kaksi: toinen yleisö seuraa videolähetystä.

Usein yhdenkin yleisön ottamisessa haltuun on haastetta kyllin, mutta nyt tulisi noteerata myös laaja näkymätön joukko päätteitten ääressä. Mitä puhujan tulisi ottaa huomioon, jotta hän saisi pidettyä yllä kummankin yleisön mielenkiinnon ja tarkkaavaisuuden läpi koko esityksensä?

Hyvä uutinen on se, ettei tällainen tilanne vaadi mitään erityisiä temppuja. Sen sijaan puhujan tulee virittää tietyt esityksensä elementit tavallistakin voimakkaammiksi.

Koska sinulla ei ole videon seuraajiin samanlaista kontaktia kuin paikalla oleviin kuulijoihin, sinun tulee kiinnittää erityistä huomiota siihen, kuinka vangitset heidän tarkkaavaisuutensa ja kiinnostuksensa.

Seuraavista vinkeistä voi olla hyvinkin apua:

  1. Klassisen retoriikan opetus puheen aloituksesta pätee yhä. Aloituksen kolme tehtävää ovat yleisön 1) kiinnostuksen herättäminen, 2) tarkkaavaisuuden virittäminen sekä 3) hyväntahtoisuuden voittaminen. Saat kuulijat heti mukaasi, kun menet heti asiaan ja aloitat yllättävästi.

    Kokeile seuraavia aloituksia:

    • Kysymys – “Oletko ikinä tullut ajatelleeksi, että…?” “Milloin viimeksi teit…?”
    • Pyyntö – “Pyydän sinua pohtimaan hetken mielessäsi…” “Muistele kuinka monta kertaa…”
    • Yllättävä tieto – Jos esitykseesi liittyy joku yllättävä tieto tai tilasto, voit hyvin esittää sen heti alkuun. Saat takuulla herätettyä kuulijoiden kiinnostuksen.
    • Kerro tarina – Mikäli osaat kertoa koukuttavia tarinoita, ota taitosi käyttöön heti puheesi alussa. Tarina ei saa olla kovin pitkä eikä se saa olla irrallaan esityksesi aiheesta. Huumori on ehdottoman suotavaa!
  2. Yllättävä aloitus saa kuulijat heräämään, mutta jos haluat luoda tarkkaavaista ilmapiiriä koko esityksesi ajaksi, sinun pitää tehdä myös jotain muuta:

    Luo odotuksia – Kerro lyhyesti, mitä puheesi aikana tulet kuulijoille tarjoilemaan. Muotoile tämä siten, että vastaat kuulijoiden mielissä muhineisiin kysymyksiin ja annat sellaisia vinkkejä, jotka ovat kullan arvoisia. Anna ymmärtää, että esityksesi seuraaminen palkitsee kuulijat.

    Esimerkiksi: “Tänään tulen vastaamaan esityksessäni suureen yhteiseen kysymykseemme X. Tarjoan neljä yllättävää vastausta ja puheeni lopussa annan teille näiden vastausten pohjalta yhden elämää suuremman vinkin.”

  3. Ihminen kykenee olemaan keskittynyt puheessa yhteen asiaan vain noin kymmenen minuuttia. Koska videota seuraavilla ei ole sitä sosiaalista painetta, että heidän tulisi vaikuttaa olevan kiinnostuneita, heidän keskittymisaikansa (attention span) on vielä tätäkin lyhyempi.

    Hyvä puhuja ottaa nämä seikat huomioon ja esittää asiansa korkeintaan reilun viiden minuutin kokonaisuuksissa. Jokaisen kokonaisuuden jälkeen kuulijoita on syytä “herätellä” ennen siirtymistä seuraavaan asiaan. Se voidaan tehdä esimerkiksi seuraavasti:

    • Esitä vahva väite.
    • Kerro tarina.
    • Kysy yllättävä kysymys.
    • Anna kuulijoille tehtävä.
    • Näytä huomiota herättävä kuva tai video.
  4. Silloin kun osa yleisöstä seuraa esitystäsi videolta, sen visuaalisuuteen kannattaa panostaa tavallistakin enemmän. Valitse käyttämäsi kuvat huolella. Suosi laadukkaita, isoja, värikylläisiä, puhuttelevia kuvia, joissa on vahvoja ajatuksellisia kontrasteja. Käytä aikaa sellaisten kuvien etsimiseen, jotka palvelevat puhettasi mahdollisimman luontevasti.

  5. Kiinnitä erityistä huomiota vuorovaikutukseen. Puhuttele yleisöäsi. Anna heille tehtäviä. Esitä kysymyksiä pohdittavaksi ja myös retorisia kysymyksiä, joihin et odota vastausta. Mikäli mahdollista, huomioi aina silloin tällöin parilla sanalla videota seuraava yleisösi; osoita että tiedostat heidän olemassaolonsa ja arvostat heidän kiinnostustaan esitystäsi kohtaan.
Antti Mustakallio

Antti Mustakallio

Antti Mustakallio on puhetaidon ja retoriikan kouluttaja. Vaikuttavan esiintymisen saloja hän pohtii blogissaan Sanahaltuun.fi.

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedIn

  • Hyviä perusvinkkejä! Videoyleisölle livelähetyksissä on mielestäni hyvä tapa tarjota palautekanava tai muu mahdollisuus osallistua keskusteluun (vaikkapa Twitterin kautta). Videokatsojan näkökulmasta vuorovaikutteisuus voi olla negatiivistakin, jos katsoja tuntee livetilanteessa jäävänsä sen ulkopuolelle tai ei kuule käydystä keskustelusta kuin puolet. Nämä ovat toki enemmän toteutusteknisiä asioita, kuin varsinaisesti esiintymiseen liittyviä.