Livestriimaa tapahtumasi – ja se parantaa itseään!

Webcastin toteuttaminen johtaa erittäin todennäköisesti myös parempiin olosuhteisiin paikan päällä ja avaa järjestäjille mahdollisuuden tehdä parempia tapahtumia.

Tähän päätelmään ajauduin jälleen lueskellessani viikonloppuna World of Webcast -blogista artikkelia, jossa käsiteltiin hyviä vinkkejä tapahtuman livestriimaajille. Artikkelin tiedot perustuivat Sonic Foundryn ja Meeting Professionals International Foundationin tekemään kyselytutkimukseen, johon oli haastateltu yli 1800 tapahtuman järjestäjää.

Striimaus on mahdollisuus kehittää tapahtumia

Selvin hyöty on, että tapahtuma on seurattavissa paikasta riippumatta. Paikallaolijoille striimi toimii second screeninä ja kun webcast on toteutettu järkevästi, se on heti saatavilla myös tallenteena. Paino sanalla heti.

Järjestäjille kehittävämpi voimavara on osallistuva verkkoyleisö. Verkkoyleisö on paikallaolijoita vaativampi, osallistuvampi – ja ehkä myös kärkkäämpi. Osallistumiseen täytyy antaa tarpeeksi hyvä mahdollisuus.

Huomioi kommentit ja ime niistä palautetta

Suomalaiselle paikallaolijalle kommentointi tai jopa kysymysten esittäminen on vaivaannuttavaa, mutta verkossa kommentin, parannusehdotuksen tai lisätiedon antaminen on luonnollinen osa kulttuuria.

Kommentoinnin kautta paikalla olevat ihmiset pääsevät ääneen ilman että häiritsevät varsinaista esitystä. Kehittäminen voi olla myös reaaliaikaista. Järjestäjä tai kuka tahansa osallistujista voi tällöin:

  • tarjota linkin aiheeseen liittyen
  • paikata tai perustella esiintyjän mielipidettä tai faktaa
  • kutsua muita alan asiantuntijoita striimiä katsomaan ja kommentoimaan, jopa keskustelemaan.

Striimaus tekee ongelmat näkyviksi – reagoi niihin!

Pitkäveteinen puhe on pitkäveteinen, ja huonosti valmisteltu esitys on huonosti valmisteltu myös paikan päällä. Tämän pitää näkyä jotenkin! Muutoin seuraava tapahtuma on yhtä huono. Ja kohta ei ole enää yleisöä, jolle järjestää mitään.

Millaisen johtopäätöksen voit vetää siitä, jos suurin osa nettiyleisöstä on kaikonnut striimin äärestä ennen kuin tapahtuma on päättynyt? Olisivatko paikallaolijat tehneet samoin, jos olisivat kehdanneet?

Huonoin lopputulos syntyy silloin, kun todelliset ongelmat eivät näy ulospäin. Tällöin kukaan ei huomaa ongelmaa eikä homma pääse kehittymään. Kun ongelmat tunnustetaan, ne pitää nostaa pöydälle ja ratkaista.

Riko perinteinen kaava, tavoittele haluttua

Toisille luentoesiintyminen on toki omiaan, anna heidän silloin loistaa. Tylsästi esiintyvästä asiantuntijasta taasen saa paljon enemmän irti, kun muuttaa olosuhteita. Onko mahdoton ajatus muuttaa luento talkshown kaltaiseksi?

Most attendees would prefer that the online experience of a hybrid event resemble a talk show or other TV format. Using man-on-the-street interviews, talk show formats or news-desk formats are more engaging ways to deliver online content than lecture, which is what most currently are.

Jaksaisitko itse seurata tilaisuuttasi etänä?

Saat myös itse uusia ideoita, kun joudut itse asettautumaan verkko-osallistujan näkökulmaan. Huomaat, että moni verkko-osallistujalle hyödyllinen asia parantaa myös paikallaolijoiden kokemusta, kuten hyvä tiedotus aikatauluista, twiittiseinät, paikallaolevien ja live-katsojien määrä ja vaikkapa countdown-laskurit.

Anecdotal data from the survey suggests that webcast sessions shouldn’t be longer than 20 minutes.

Kuka on väittänyt, että tapahtuman pitää kestää ainakin tunnin, kaksi tai kolme – kellon keksijäkö? On parempi tehdä tiivis tv-show, joka jaksetaan katsoa läpi moneen kertaan kuin pitkäveteinen päivä, jota tekijät itsekään eivät jaksa katsoa.

Mitä paikallaolijat tuumaisivat ajasta, jota olet heiltä säästänyt leikkaamalla jaarittelut ja maneerit pois? Järjestä heille vaikkapa vapaamuotoinen kahvitilaisuus tapahtuman jälkeen.

Mene, tee, kokeile, paranna, toista!

Kaikki tämä perustuu siis siihen, että online-yleisön palaute on kriittisempää, arkistoitavampaa ja mitattavampaa.

Tässäpä hieman pohdittavaa. Jään odottamaan enemmän ja parempia livestriimauksia. Meiltä kaikilta.

Toni Nummela

Web designer, Blogger, Tech geek, IT manager

More Posts - Website

Follow Me:
TwitterFacebookLinkedInPinterestGoogle PlusYouTube

  • Erinomaista asiaa. Tosin kymmenien vuosien aikana satoja ellen tuhansia it-alan tapahtumia seuranneena ja viime vuosina niitä myös videoineena – striimanneenakin – sanoisin, että nykyään ainakin it-alan tilaisuuksissa myös yleisö on aktiivinen. Ja sehän vain parantaa striimejä:-) 

    • Kiitos. Tuo on kyllä ollut ihan ilahduttava suuntaus, ja kyllä täytyy siinä mielessä olla samaa mieltä, että selvästi parempaan suuntaan mennään. Mistään dialogista tapahtumanjärjestäjien ja yleisön välillä ei kuitenkaan ole vielä kyse. Enkä tiedä voisiko se sellaista ollakaan. Kritiikkiä tai rakentavaa palautetta on vaikea antaa. Ehkä tässä pitää tyytyä tsemppaamaan, että ottakaa mallia siitä joka avaa suunsa. Ja tsemppiä jo sille aktiiviselle osalle yleisöä. Jatkakaa samaan malliin! :)